Fritt salg av hjemmeprodusert sprit, ingen trafikkregler og fri fart på alle veier. Ingen kontroll med kvaliteten på kjøttet vi spiser, fri bruk av sprøytemidler i landbruket og nedlegging av politi og rettsvesen. Ingen innbiller seg at slikt anarki er bra for forbrukerne. Eller for samfunnet. Kun svindlere og kjeltringer vil nyte godt av dette.
Likevel er dette en type løsninger vi selv har valgt for dampingen vår. Er vi i ferd med å gjøre noe som er både dumt, farlig og irreversibelt?
Siden Skausaft er en aktør som ikke konkurrerer i billigsjiktet, føler vi at vi fritt kan si det som det er om dette pris-råkjøret vi har sett det siste året. For det MÅ sies.
Skausaft er først og fremst en juiceprodusent – et laboratorietilbud – ikke først og fremst en forhandler. Derfor stiller vi litt friere.
Det som skjer betyr lite for Skausaft direkte. Råkjøret skjer i lavprismarkedet, og vi har våre egne, norske produkter og selger dem stort sett selv til kunder som vet hva de vil ha og som setter sikkerhet først.
Hva skjer?
I dag pøses ugressjuice, elendig hjemmemix, bånn-i-bøtta juice fra utlandet, singelsmaker og mixer fra andres konsentrater ut til under en krone pr ml. Det hele toppes ofte med udokumentert og risikabel smuglernikotin som tilsettes i rom og lokaler som er under enhver akseptabel standard. Aktører som får spørsmål om hygiene og produksjon svarer med luftige antydninger og ingen dokumentasjon.
Ingen snakker om konsekvensene av slikt.
Når en kan selge 120 ml e-juice for 99 kroner er det fordi en har kuttet enhver sving som er mulig å kutte i produksjonen. Skulle vi i Skausaft klare å lage juice til den prisen, måtte vi kvitte oss med lokalene og begynne med hjemmeproduksjon, droppe alle hygienetiltak, bruke bare laveste kvalitet av alle råvarer, smugle inn omtrent gratis, tvilsom nikotin fra Kina og ikke betale hverken MVA eller skatt.
Kostbar produksjon
Å etablere og drive en produksjonsbedrift i Norge er svært dyrt. Å produsere juice under labforhold koster enda mer. Skausaft er et lite firma, sammenlignet med utenlandske produsenter. Likevel koster lokalene oss opp mot 300.000 i året. Hygienekostnader i forbindelse med produksjonen ligger på rundt 70.000/år. Regnskap koster like mye. Råvare/flaskelager har kostet nærmere 2.000.000 å bygge opp. Utvikling av EN juice kan koste opp mot 60.000 kroner. Vi har i snitt klart å utvikle rundt 10 nye smaker hvert år.
Grunnkostnadene våre ligger på rundt 1,50-1,60 pr ml juice. Og det er FØR vi henter frem råvarene og starter mixingen.
En 100/120 ml shortfill kan fort koste over 190 kroner å produsere. Så når vi kjører kampanje og gir 30 % rabatt på vanlig utsalgspris, har vi igjen 5-10 kroner på en slik flaske. Skulle vi gitt slike priser som billigmarkedet lokker med, ville vi tapt over 100 kroner pr flaske.
Nå taper nok ikke de øvrige forhandlerne og konkurrentene til ugressprodusentene så mye, siden de selger fabrikkvare som er mye billigere. Men de taper. Hver eneste dag.
Og billigaktørene gir 30-50 % på nesten alt. Enhver dampegruppe får 30 % om de sender en jevn strøm av kunder i billigfella.
Lokkepriser
Når billigaktørene i tillegg omtrent svimeslår kunder med absolutt alle teknikker på en gang, burde alarmbjeller ringe hos enhver våken damper: lokketilbud, lokkepriser, lokkerabatter, gaver, falske anmeldelser, sverting av konkurrenter rundt om i grupper, smøring osv. Dette er salg i beste amerikanske TV-shop-stil. Eller som tiggerferdene til TV-pastorer. Like ekte.
Det er en feberaktig iver etter å få tak i pengene til folk, som er uvant og skremmende i Norge.
Alle forhandlere bruker salgsteknikker, det er både naturlig og nødvendig. Men tilbudene deres er reelle tilbud. De selger ålreite varer og gir fornuftige rabatter. De bruker stort sett en salgsteknikk av gangen, og de pøser ikke på med alt de har av verktøy på en gang for å selge hjemmemix eller udokumenterte produkter. Man kan nok kritisere dem for mye, men de er profesjonelle forretningsdrivere. De har en etikk de jobber etter.
Usannheter og bedrag
Men igjen og igjen dukker det opp aktører som knapt vet hva damping er og som aldri har mixet juice før. De slenger om seg med honnørord, rabatter, direkte løgner og innøvde salgsfraser og oversvømmer markedet med «150 egenproduserte, langtidslagrede juicer uten sukker» på en gang.
Om ikke folk ser at dette er umulig, burde de i alle fall lukte lunta når juicene heter det samme som singelaromaene som tilsynelatende er brukt for å lage dem. Og det hjelper ærlig talt lite at de innimellom selger fullprisjuicer dampere kjenner fra andre butikker.
De magiske ordene
Siden vi startet med juiceutvikling i 2013, har vi aldri sett noen bedra dampere så åpent og så grenseløst frekt som enkelte av billigaktørene gjør. Vi har heller aldri sett damperne så villig la seg bedra. Og det er takket være de magiske ordene «rabatt» og «billig». Da ryker alle helsebetenkninger ut døra. Man VIL IKKE bruke sin sunne fornuft.
En ting er at denne sumpen av forskjellig hastig produsert og udokumentert kjøkkenmix og smuglernikotin innebærer en helsefare. Like ille er det kanskje at damperne ikke forstår konsekvensene av en slik prispolitikk.
Hva hadde skjedd om folk plutselig kunne ta med seg hjemmeslaktet kylling fra Romania og selge dem på ethvert gatehjørne?
Hva hadde skjedd med din trygghet og med trafikksikkerheten om det ikke ble stilt krav til bilverkstedene?
Hva om enhver kunne starte superbillig barnehage i ethvert ledig lokale, uten godkjenning og kontroll?
Hva om folk fikk lov til å ringe på fremmedes dører og selge hjemmebrent fra egen kjeller?
Ingen innbiller seg at et slikt anarki er bra for forbrukerne eller for samfunnet. Kun svindlere og kjeltringer vil nyte godt av dette.
Butikkdød
Norske damperne må ha i mente at med unntak av Skausaft selger ALLE dampebutikkene i Norge stort sett de samme utenlandske varene. De er også aktører innen samme bransje som konkurrerer på pris i det samme markedet.
Når en aktør igjen og igjen pøser ut billig crap til ekstrem lavpris, blør de seriøse forhandlerne. Butikker som Nosmoke og PGVG er sikkert store nok til å klare dette fint i mange år, men mindre og frittstående butikker vil blø. Og de vil dø uten de regulerende mekanismene som fungerer i etablerte bransjer. Disse mekanismene har vi ikke fått enda i vår bransje, og vi er avhengig av en viss selvregulering for at det ikke skal være fritt frem å lure og loppe damperne.
Fremtiden:
Vi trenger alle de frittstående butikkene vi har, vi har ikke råd til å miste en eneste! Det hele går ut over gründerne, det går ut over arbeidsplasser, det går til syvende og sist ut over deg som forbruker og det går hardt ut over mangfold og variasjon av juice og utstyr du får kjøpt.
Denne sinnssyke propellpolitikken fra billigaktører er det til slutt bare de store kjedene som vinner på. Når støvet har lagt seg og TPD er innført, finnes det ingen muligheter for slike billigaktører. ALT de gjør i dag vil bli forbudt. De vil cashe inn og stikke av. De frittstående butikkene har måttet gi opp. Igjen er bare de store kjedene.
Damperne har tapt. Markedet har tapt. Dampesaken har tapt. Vinneren er «99 kr for 120 ml + 30 % rabatt på alt».
Så vår konklusjon må bli: det evige jaget etter priser bare hjemmemixere kan levere til, er ødeleggende. Det tar livet av lovlydige, frittstående forhandlere som prøver å gjøre alt skikkelig og ordentlig!
Skausaft © 2020
Publisert første gang: 18/8-2020